ANPE demana prioritzar la qualitat educativa i la cobertura de places


06 Feb, 2025

ANPE DEMANA PRIORITZAR LA QUALITAT EDUCATIVA I LA COBERTURA DE PLACES

Pel que fa a la Mesa Sectorial sobre interins, des d'ANPE esteim preocupats per les substitucions que queden sense cobrir en els diferents processos setmanals. Per això, hem plantejat propostes que agilitzin la cobertura d'aquestes places, com ara la nova zonificació per permetre la conciliació dels nostres interins, evitant renúncies innecessàries i amb l'objectiu de no deixar cap alumne sense professor. Una de les queixes més freqüents que rebem dels equips directius és el retard en les incorporacions que està molestant a molts docents que han de substituir les baixes dels seus companys, repercutint directament en la qualitat educativa.

Prèviament a aquesta reunió, hem participat activament en dues meses tècniques, amb propostes com mantenir la integració automàtica en llistes per a aquells docents que estiguin en actiu, continuar amb la tutorització per potenciar l'itinerari públic, establir canvis lleus al barem, així com facilitar el canvi de disponibilitat per flexibilitzar aquest procés.

Pel que fa a la formació permanent, consideram que no és el model que volem, però era el que ja hi havia quan vàrem arribar, per això hem estat els primers en proposar potenciar l'experiència i el fet d'opositar, com a garants de la posició a les llistes, considerant que de la resta del barem no era convenient treure cap punt a ningú per no perjudicar a cap docent interí que ha triat de manera voluntària el seu itinerari formatiu.

Cal destacar que una de les nostres reivindicacions és augmentar els grups de substitució exprés, que consisteix a contractar un curs escolar sencer a un docent i que setmanalment substitueixi aquelles baixes de curta durada que no surten en cap tràmit.

La proposta de l'annex 4, que determina les titulacions que capaciten per impartir les especialitats docents, ens genera certa incertesa per la novetat que suposa l'aplicació per àmbits, però per evitar possibles intrusismes s'ha determinat establir un mínim d'entre 6 i 30 crèdits vinculats amb cada especialitat, així com la creació d'una comissió de seguiment d'aquestes modificacions.

D'altra banda, ens ha sorprès la reacció d'alguns sindicats que ara es preocupen per un suposat intrusisme, després d'haver recolzat mesures en el passat, com que llicenciats en humanitats amb un B2 de l'idioma poden ser professors de llengües estrangeres. Encara que el més inaudit, és la crítica respecte al procés d'estabilització, obtenint plaça després de participar indiscriminadament en 28, 43 o fins a 100 especialitats, estabilitzant en matèries no afins a la seva titulació i sense experiència, beneficiant-se d'una plaça a la qual no s'han d'incorporar perquè no tenen fase de pràctiques i estan alliberats.

Des de la nostra organització pensam que això no és responsable, i fa anys que ens venim pronunciant innombrables vegades als mitjans de comunicació, preocupats per exercir la docència amb garanties i en condicions, on les conseqüències d'aquests casos aïllats” han desprestigiat el procés d'estabilització d'altres companys, que sí que van participar amb responsabilitat en aquest procediment tan qüestionat.

A més, des d'ANPE serem responsables i no ens posarem de perfil davant els problemes que detectam, on pensam que per donar qualitat educativa i facilitar la cobertura de les places, hem signat l'Acord d'Insularitat, seguim desenvolupant la millora de les condicions sociolaborals a través de l'Acord Marc i continuem exigint al Govern, un augment de més del 5% del sou per als nostres docents (justificat pel deute del 2,9% per l'augment de l'IPC a les Balears, que arriba a un 2,8%).

Finalment, som conscients que la manca de professorat passa a tots els territoris, i s'accentua encara més a les Balears pel tema de la insularitat, on hem proposat millorar les condicions laborals, augmentar les places de màster del professorat des de la UIB i fomentar el coneixement de la professió docent al campus universitari, per tal d'ampliar el nombre de candidats en aquelles especialitats on no trobem educadors.