MESA SECTORIAL DE DILLUNS 20 D’OCTUBRE
- Aportacions al Projecte de Decret, pel qual es regulen les funcions, l'estructura, l’organització, la composició i el funcionament de l’IAQSE i es modifica el Decret pel qual regulen les indemnitzacions per raó de servei.
- Ordenació i currículum de l’ensenyament secundari per a adults (ESPA).
- Procés d’adscripció, admissió i matriculació d’alumnes d’educació infantil, primària, secundària, batxillerat i educació especial.
- Torn obert de paraules.
- Respecte a les proves IAQSE, que es duen a terme als centres per analitzar i avaluar el grau de qualitat del sistema educatiu, des d'ANPE consideram que la realització d'aquestes proves suposa un estrès i una sobrecàrrega burocràtica per als docents que s'encarreguen de corregir-les, afegida a la feina i funcions que ja tenen assignada.
L’Administració destaca que s'estableix un sistema d’indemnització basat en la quantitat d’ítems que s’han de corregir i/o d’introduir a l’aplicatiu.
A reunions anteriors, se'ns va informar que una de les propostes era poder fer les proves en 4 dies. Avui ens confirmen que els centres mostrals de primària les duran a terme en 4 dies, mentre que a secundària es mantindrà en 2.
Respecte a la data de l’inici de les proves ens confirmen que a primària es duran a terme del 27 al 30 d’abril; a secundària el 28 i 29 d’abril; i els centres censals (no mostrals) tendran flexibilitat per dur a terme les proves entre el 27 d’abril i el 22 de maig. La intenció és que dia 8 de juny ja estiguin totes les dades introduïdes al GESAVA.
Des de la nostra organització reclamam que la realització de les proves s'adeqüi a les necessitats actuals, que s'ajustin a la realitat dels centres educatius de la nostra comunitat autònoma i que s’eviti la sobrecàrrega laboral per al nostre professorat.
També hem demanat que es remuneri per igual a tots els docents implicats en aquesta correcció, i que no només es retribueixen les previstes als centres mostrals. L’administració ens respon que únicament es retribuirà a les persones que realitzin funcions fora de l’horari dels centres mostrals, argumentant que els diagnòstics d’aquests depenen de l’Administració. Per altra banda, els no mostrals depenen del mateix centre i les tasques de correcció i introducció de dades s’han de dur a terme dintre de l’horari del docent. Si escau, s’han d’alliberar hores complementàries per aquesta finalitat (BOIB 128, de 25 de setembre de 2025).
- En relació amb l’ESPA ens presenten el decret d’ordenació i currículum. A causa dels canvis normatius, s’ha hagut d’actualitzar el decret, s’inclouen annexos i altres aspectes com equivalències i convalidacions. La intenció és garantir l’accés a la titulació de graduat en ESO i afavorir la formació permanent d’adults.
L’estructura d’organització modular i per àmbits de l’ESPA inclou: l’àmbit comunicatiu, l’àmbit social i l’àmbit cientificotecnològic. A més, trobam dos nivells (I i II), cadascun amb dos mòduls (1-2 i 3-4).
Quan a les modalitats hi ha la presencial (20 períodes lectius setmanals) i la semipresencial (12 períodes d’atenció individual o grupal).
L’accés va dirigit a:
- Majors de 18 anys
- Excepcionalment, majors de 16 anys en determinades situacions (treballadors, esportistes d’elit, mesures judicials, FP bàsica, etc.).
Des del sindicat demanam que es garanteixi que les persones adultes disposin d’una oferta educativa flexible, inclusiva i adaptada a la seva realitat social, que els permeti obtenir la titulació bàsica i millorar la seva inserció laboral.
- Quant a l’escolarització, es tracta el projecte d’ordre que regula el procediment d’admissió, adscripció i matrícula dels alumnes. La concreció d’aquests processos es fixarà mitjançant una resolució anual que es publicarà al BOIB. Els terminis i calendari d’escolarització s’establiran a la resolució.
Es recull, entre altres qüestions, que els centres han de publicar una resolució provisional i definitiva d’admissió, amb un termini per presentar reclamacions. Es fa referència a la formalització de matrícula i a la vigència de les reserves i llistes d’espera, incloent-hi les sol·licituds de plaça per al primer cicle d’infantil per a infants no nascuts.
Des de la part social s’ha demanat com quedaria la zonificació al municipi de Palma. La resposta és que s'entén i s’aplica diferent quant a adscripcions i admissions. Amb l’adscripció no s’han introduït canvis i es regula amb la proximitat del centre anterior. Respecte a l’admissió s’aplicarà la zona escolar única (per localitat).
- En el torn obert de paraula:
- Hem fet arribar diverses demandes que docents de música i arts escèniques dels CEIPIEEM ens fan arribar amb relació als seus horaris, que, per qüestions d’organització i particularitat dels centres, han d’incloure torns laborals de matí i horabaixa. Ens responen que, si hi ha motius justificats, des del DIE es pot autoritzar una permanència diferent de l’establert.
- Hem demanat establir un calendari pel seguiment dels punts pendents per complir l’Acord Marc abans que finalitzi el curs, quedant pendents de data.