MESA SECTORIAL DE DIVENDRES 12 DE DESEMBRE
1. Lectura i aprovació de les actes de sessió núm. 413, 414 i 415.
2. Esborrany sobre els horaris dels EAP.
3. Aportacions per l'organització i el funcionament dels Graus C, D i E en la modalitat presencial en règim general i intensiu.
4. Aportacions a la Fase de Formació en Empresa o Organisme Equiparat d’FP.
5. Aportacions al procediment per acreditar que l'alumnat ha superat la formació en prevenció de riscos laborals.
6. Aportacions al model d'acord o conveni tipus de col·laboració per a la realització de la fase de formació en empresa o organisme equiparat d’FP.
7. Aportacions al Projecte de Decret que regula l’IAQSE i modifica el Decret 16/2016, pel qual es regulen les indemnitzacions per raó de servei.
8. Aportacions al projecte de Decret pel qual es regulen els concerts educatius.
9. Torn obert de paraula.
️Després d’aprovar les actes, al segon punt ens han presentat l’esborrany de les instruccions horàries que regulen els EAPs, ja que a la Mesa es va acordar reduir la jornada dels docents a 35 hores i cal adaptar la normativa dels EAP. Ens comuniquen que es redueixen les hores de coordinació que s’apliquen cada 15 dies per a les coordinació, per aplicar aquesta reducció del 25%, quedant de la següent manera:
- 35 hores setmanals: 29 hores de permanència (25 lectives + 4 complementàries) i 6 hores de no permanència (preparació, formació, etc.).
- Hores lectives: docència directa, atenció indirecta (al centre) i coordinació (a la seu/subseu quinzenalment). La distribució setmanal serà:
Amb coordinació: 3 dies a centres a 6h, 1 dia a centre a 5h, 1 dia a seu a 6h.
Sense coordinació: 4 dies de 6h, i 1 dia de 5h a centres.
A més, des de l’Administració ens informen que l'augment de feina als EAPS a conseqüència del volum de la incorporació dels centres 0-3 s’ha compensat des de l’Administració amb la incorporació de 44 professionals, 39 als EAPs i 5 a les oficines d’escolarització.
Des d’ANPE hem informat que alguns EAPs ens demanen que la distribució d’hores de coordinació siguin tots els divendres, consideren que reduir-les afectaria la qualitat del servei que ofereixen. També ens traslladen la necessitat de millorar les instal·lacions d’escoletes 0-3 per poder dur a terme reunions en condicions òptimes.
D’altra banda, hem fet èmfasi en què els EAPs són equips especialitzats que desenvolupen una tasca preventiva i d’intervenció primerenca fonamental. Per això, qualsevol reducció de temps de coordinació o treball intern no pot afectar negativament l’eficàcia del model ni el seu funcionament ordinari.
Per tot això, hem fet entrega a l’Administració dels documents amb les reivindicacions provinents dels EAPS i demanam a la Conselleria que es replantegi aquesta reducció de les 4 hores de coordinació, a fi de prioritzar la qualitat educativa.
Pel que fa a les aportacions al Projecte d'Ordre per la qual es regula l'organització i el funcionament dels Graus C, D i E, té un caràcter dual:
- Règim general: 25–35% FEMPO (20% en GB i C1); sense contracte.
- Règim intensiu: 35–50% FEMPO + contracte formatiu.
Pel que fa al currículum i estructura dels diversos graus, es basen en el Catàleg Modular:
- Grau C: certificats professionals.
- Grau D: cicles de GB, GM i GS amb mòduls transversals i projecte intermodular.
- Grau E: especialitzacions.
En relació amb el Projecte d'Ordre de la Fase de Formació en Empresa o Organisme Equiparat del Sistema d’FP, es regula tota la FEMPO per als graus C, D i E en modalitat presencial. La FEMPO és obligatòria per obtenir el títol i forma part del currículum.
S’estableixen hores mínimes: 80h (GC), 400h (GB), 500h (GM/GS) i es regulen plans de formació, autoritzacions, distribució d’hores i dualització de mòduls, així com les funcions de tutors duals, empreses, centres i alumnat.
A més, queda regulada la mobilitat, exempcions, interrupcions i proves lliures i es preveuen compensacions econòmiques per alumnat, professorat i empreses, així com reconeixements i formació de tutors.
Respecte a l’acreditació dels alumnes que han superat la formació en riscos laborals, s’estableix el procediment per acreditar la PRL obligatòria abans de la FEMPO, on el mínim ha de ser de 30h de PRL (o 50h en sectors de risc). L’equip docent avaluarà i certificarà l’assoliment de competències mitjançant l’Annex I, on el centre pot expedir certificat oficial de PRL per a les empreses.
Pel que fa al conveni tipus de col·laboració per a la realització de la fase de formació en empresa per FP, s’aprova el model únic d’acord i de conveni per a les FEMPO en règim general. D’aquesta manera queden regulats els tutors, plans de formació, relacions d’alumnat, PRL, el seguiment i la rescissió. No implica cost econòmic, ja que la FEMPO té naturalesa formativa, no laboral.
Des d’ANPE hem demanat que aquests convenis no suposi ni una sobrecàrrega pels docents/tutors ni un augment de la burocràcia.
Quant al Projecte de Decret que regula l’IAQSE, estableix les funcions i actuacions de l’òrgan i modifica el Decret que regulava les indemnitzacions d’aquest.
L’Administració ens comenta que s’ha donat major autonomia als directors dels centres perquè gestioni l’avaluació de les proves, a fi que no comporti una sobrecàrrega laboral per als docents, facilitant que alguns ítems s’avaluen automàticament, així com flexibilitzant el nombre de dies per desenvolupar les proves. A més, ens confirmen que hi haurà un increment en la retribució per l’avaluació d’aquestes.
Des del sindicat hem sol·licitat si es mantenen les dates de les proves, i ens confirmen que a primària es duran a terme del 27 al 30 d’abril; a secundària el 28 i 29 d’abril; i els centres censals (no mostrals) tendran flexibilitat per dur a terme les proves entre el 27 d’abril i el 22 de maig. La intenció és que dia 8 de juny ja estiguin totes les dades introduïdes al GESAVA.
Des del sindicat reclamam que tots els docents que desenvolupin activitats relatives a les proves IAQSE siguin remunerats per la seva feina, independentment de si s’hi troben o no a un centre mostral.
Des d'ANPE consideram que la realització d'aquestes proves suposa un estrès i una sobrecàrrega burocràtica per als docents que s'encarreguen de corregir-les, afegida a la feina i funcions que ja tenen assignada.
Pel que fa al projecte de Decret pel qual es regulen els concerts educatius, ens informen que s’actualitza la normativa, amplia la vigència a 10 anys, regula ràtios, increment i reducció d’unitats, i integra el primer cicle d’infantil dins el sistema de concerts.
Des d’ANPE, com a sindicat de la pública no ens hem pronunciat en aquest punt, ja que consideram que no hauria de ser objecte d’aquesta Mesa. No obstant això, hem demanat que qualsevol plaça pública que es crei, sigui de la pública.
En el torn obert de paraules hem demanat:
- Una data aproximada de la reunió de seguiment de l’Acord Marc i que volem poder iniciar la negociació d’un nou Acord que inclogui, entre d’altres, el reconeixement de la carrera professional per a tots els equips directius, incloent-hi EAPs, EOEPs i CIFPs.
- Pel pagament del 2,5% pendent de cobrament, on ens confirmen que es preveu l’abonament amb efectes retroactius des de gener de 2025 al febrer-març, pel fet que el sistema informàtic que ho gestiona no s’obri fins a final de gener.
- Si es té una data prevista per la publicació del llistat de personal amb dret a cobrar el 2n tram de la carrera professional. Ens responen que sortirà aviat.
- Des de la part social, hem demanat que la tutoria i cotutoria de FEMPO siguin reconegudes amb les retribucions corresponents pel desenvolupament d’aquesta funció, així com plantejar que s'estengui a tots els docents d’FP el complement equiparador.